[lwptoc]
Škoda-forum
Op zoek naar een plek om alles te lezen over Škoda, met uitgebreide informatie over bijvoorbeeld de Enyaq, Fabia, Karoq, Kodiaq en Octavia of heb je een vraag over jouw specifieke auto? Maar ook om gewoon een beetje te kletsen met mede-Skoda-rijders?
Bezoek dan het onafhankelijke Skodaforum.nl!
Je vindt er tevens een specifieke sectie helemaal over de Škoda Kamiq.
De achterbank
De Kamiq van Škoda staat bekend om z’n zeer ruime zit achterin; met name de beenruimte is, mede door de grote wielbasis, florissant te noemen. Maar ook de middenarmsteun met twee bekerhouders, twee luchtuitlaten voor koeling of verwarming en twee USB-C-poorten voor het opladen van apparatuur dragen bij aan een zeer plezierig verblijf op de achterbank; ook op langere afstanden!
Cruise Control
Een kleine inschatting: ik denk dat ik de Cruise Control van mijn huidige Ateca zo’n 75-80% van de tijd aan heb staan. Rijd ik bijvoorbeeld binnen de bebouwde kom, dan zet ik ‘m vast op maximaal 54 km/u en na iedere onderbreking is een klik op RES(ume) voldoende om weer naar deze flitspaalveilige snelheid terug te keren.
En op de snelweg: direct accelereren naar 108 km/u (ik rijd dan ongeveer 103 echte km per uur), een klik op SET en relaxen maar! Ik zou niet meer zonder kunnen, ook niet straks in mijn nieuwe Skoda!
De kleuren
De Kamiq van Škoda is op dit moment te bestellen in de volgende lakkleuren:
• Energy Blue (Unilak – basiskleur, geen meerprijs);
• Candy White (Unilak – € 490,-);
• Black Magic (Metallic – € 790,-);
• Brilliant Silver (Metallic – € 790,-);
• Phoenix Orange (Metallic – € 790,-);
• Graphite Grey (Metallic – € 790,-);
• Race Blue (Metallic – € 790,-);
• Moon White (Metallic – € 790,-);
• Velvet Red (Metallic – € 990,-).
Er werd in de wijzigingen voor modeljaar 2022 nog melding gemaakt van een nieuwe Mamba Green unilak, maar deze is vooralsnog niet bestelbaar in de online configurator van Skoda.
Klik op de foto’s voor vergrotingen…
Schakelen met DSG
Schakelen hoef ik straks niet in mijn Kamiq. Daarvoor vertrouw ik volledig op de 7-traps DSG (Direct Shift Gearbox) met dubbele koppeling. Het betreft daarbij de DQ200-versie met een maximum trekkracht van 290 Nm.
De DSG-bak kent een P- (Parkeer), R- (reverse/achteruit), N- (Neutraal) en D/S-stand (Drive/Sport). De Sport-stand voor sportiever schakelgedrag wordt ingeschakeld door de pook een tikje naar achter te halen. Vervolgens weer terug naar de standaard D vereist opnieuw een tikje naar achteren.
Handmatig schakelen kan door de pook vanuit D/S naar recht te verzetten (+/-) of via de flippers aan het stuurwiel.
De trekhaak
Mijn Kamiq zal voorzien zijn van een wegklapbare trekhaak. Deze is via een hendeltje in de bagageruimte zeer eenvoudig te voorschijn te laten komen. Weer ontgrendelen gaat met dezelfde hendel. Je kunt het geheel vervolgens handmatig vastklikken onder de auto.
Ik heb hier een aantal jaar geleden een filmpje over gemaakt met mijn huidige Seat Ateca en dit op Youtube geplaatst. Het systeem is 100% identiek en dit geeft dus ook een prima indruk van de werking bij de Škoda Kamiq.
https://youtu.be/hNUCt7iYjKQ
Mijn Kamiq-uitvoering (1.5 TSI DSG) heeft overigens een maximum aanhangergewicht van 630 kg ongeremd en 1.250 kg geremd.