[lwptoc]
Het multifunctionele stuurwiel
In de zomer van 2020 heeft Škoda voor het modeljaar 2021 flinke aanpassingen gedaan aan het stuurwiel in de Kamiq. Het standaard-stuur is nu een tweespaaks, het sportwiel blijft een driespaaks. Zie hieronder foto’s van achtereenvolgens 1. Het oude stuurwiel, 2. Het nieuwe sportstuur, 3. het nieuwe standaard-stuur, 4. een detail (links) van het nieuwe sport-stuur en 5. een detail (rechts) van het nieuwe standaard-stuur.
Klik op de foto’s voor vergrotingen…
De virtuele cockpit
Waar ik mij bijzonder op verheug in mijn nieuwe Kamiq is de virtuele cockpit van Skoda. Deze heeft een display van 10,25 inch waarop allerlei gegevens kunnen worden getoond in vijf verschillende lay-outs: Klassiek (foto 1), Uitgebreid (2), Modern (3), Basis (4) en Sportief (5). Je kunt deze eenvoudig selecteren met behulp van de ‘View’-knop op het stuurwiel.
De teksten in onderstaand filmpje mogen dan in een onduidelijke taal zijn, het beeld zegt wel zo’n beetje alles:
Een paar details
Mijn Škoda Kamiq is voorzien van een aantal leuke voorzieningen en extra’s. Klik op de foto’s voor vergrotingen van achtereenvolgens:
• Een console voor de achterbank met twee luchtuitlaten en twee USB-C-aansluitingen (alleen opladen);
• Een achteruitkijkcamera met beeld weergave op het multimediascherm;
• Een brillenopbergvak;
• Een elektrisch te openen en sluiten achterklep;
• Climatronic, elektronische airconditioning met twee zones. Tevens zichtbaar de phonebox met draadloos opladen en twee USB-C-aansluitingen.
Simply Clever
Škoda staat er om bekend vaak slimme handigheden aan hun modellen toe te voegen. Zo beschikt de Škoda Kamiq over een paraplu in de bestuurdersdeur, een ijskrabber en tevens bandenprofielmeter in het tankklepje, een praktische trechter als afsluiting van de ruitenwisvloeistof-tank en een clip achter de voorruit aan de bestuurderszijde voor het goed zichtbaar plaatsen van een parkeer-kaart(je).
Klik op de foto’s voor vergrotingen:
De afmetingen
De afmetingen en gewichten van mijn Kamiq. In de tabel heb ik ter vergelijking de maten van mijn huidige auto, de SEAT Ateca, opgenomen. In de laatste kolom vind je de verschillen.
(Klik op de afbeelding hiernaast voor een vergroting…)
Škoda Kamiq | Seat Ateca | Kamiq +/- | ||||
Lengte Breedte Hoogte (inclusief dakreling) Interieurbreedte voor Wielbasis Inhoud laadruimte zonder 2e zitrij Draaicircel Tankinhoud Leeggewicht |
4.241 mm 1.793 mm 1.553 mm 1.439 mm 2.651 mm 400 liter 10,8 m 50 liter 1.177 kg |
4.363 mm 1.841 mm 1.615 mm 1.485 mm 2.638 mm 510 liter 10,8 m 50 liter 1.275 kg |
-122 mm -48 mm -62 mm -46 mm +13 mm -110 liter – – -98 kg |
De 1.5 TSI-motor
De Kamiq is in Nederland op dit moment nog slechts verkrijgbaar in twee motorvarianten: de 1.0 TSI Greentech (81kW/110pk) of de 1.5 TSI ACT Greentech. Deze laatste komt in mijn auto te liggen en is altijd voorzien van een DSG-bak. Ook beschikt de motor over Active Cilinder Management-technologie (ACT) waarbij twee cilinders bij een lichte motorbelasting (toerental 1.400-4.000 tpm; koppel 25-75 Nm) automatisch worden uitgeschakeld.
De technische gegevens:
• Cilinders: 4
• Cilinderinhoud: 1.498 cm³
• Maximum vermogen: 110 kW / 150 pk bij 5.000-6.000 t/min
• Maximum koppel: 250 Nm bij 1.500-3.500 t/min
• Emissienorm: EU6DG
• CO2-emissie: 136 (g/km)
• Verbruik gecombineerd: 5,0 l/100km (1 op 20)
• Acceleratie 0-100: 8,2 s
• Topsnelheid: 218 km/u
Klik op de foto hiernaast voor een vergroting…