Over sensoren, Apple CarPlay, rijmodus, DAB-radio en meer

Binnenkort rijd ik in een Kamiq, de City-SUV van Škoda. Je vindt hier alles wat er is te melden over deze auto, zowel in het algemeen als mijn exemplaar in het bijzonder.
[lwptoc]

Sensoren

Vanaf de Sport Business is de Kamiq aan de achterzijde voorzien van vier parkeersensoren. Bij de Business Edition zitten deze er ook aan de voorkant. Zie de groene pijlen in de foto’s. Komen objecten dichtbij, dan wordt er op het scherm van het infotainmentscherm een visuele weergave van de afstanden getoond.

Beschikt je auto over de parkeerassistent, dan zijn er daarvoor, meer aan de zijkant van de auto, nog een viertal extra sensoren aanwezig (rode pijlen).

SensorenSensorenSensoren

Apple CarPlay

Als je, net als ik, een iPhone hebt, dan zit je goed in de Kamiq. Deze ondersteunt namelijk CarPlay, het Apple-systeem om je telefoon te verbinden met het infotainmentsysteem van je auto en dat kan nu zowel met een kabel als ook draadloos. Voor deze laatste optie koppel je de iPhone eenmalig met Wireless SmartLink via bluetooth met de auto en vervolgens start CarPlay automatisch ieder keer dat je de auto instapt.

Zoals aangegeven gebeurt het koppelen in eerste instantie via bluetooth, data wordt verder echter via wifi verstuurd. En de Phonebox in de middenconsole maakt het allemaal nog beter: deze draadloze oplader voorziet alle smartphones met Qi-ondersteuning draadloos van stroom en versterkt tevens het bereik via de buitenantenne op het dak van het voertuig.

Heb je geen navigatie in je Kamiq, dan is CarPlay een uitkomst; hiermee kun je namelijk toch full screen routeaanwijzingen krijgen op het scherm van je infotainmentsysteem met apps als Google Maps, Waze of TomTom. En wat te denken van het gebruik van Spotify en WhatsApp?

Apple CarPlayApple CarPlayApple CarPlay

Rijmodus

De Škoda Kamiq kan optioneel worden uitgerust met een mogelijkheid in het infotainmentsysteem een rijmodus (drive mode) te selecteren. Je kunt kiezen uit:

Modus Eco – voor een rustige rijstijl en het verminderen van het brandstofverbruik;
Modus Normal – voor een normale rijstijl;
Modus Sport – voor een sportieve rijstijl;
Modus Individual – voor een persoonlijke rijstijl.

Bij deze laatste kun je verschillende wagensystemen als het sturen, de motor, de versnellingsbak, de ACC, de airco en (bij een Sport-model) het onderstel aanpassen en op die manier geheel afstemmen op je individuele voorkeuren.

Kamiq Drive modeKamiq Drive mode

DAB-radio

DABHet Infotainment-systeem van de Škoda Kamiq ondersteunt in iedere uitvoering radio via DAB en DAB+. DAB digitale radio-technologie zorgt voor een hogere, digitale geluidskwaliteit, betere ontvangst, meer keuze aan zenders, meer gebruiksgemak en is in bijna heel Nederland (en ook Europa) gratis te ontvangen.

Verlichting

Als de Kamiq zich op één manier in ieder geval onderscheid van andere auto’s, dan is het wel met de verlichting aan de voorkant. Men heeft er namelijk voor gekozen de dagrijverlichting – die tevens als richtingaanwijzer dienst doet – geheel los te halen van de overige lampen en deze in de vorm van een rij van vier ‘edelstenen’ boven de hoofdunit te plaatsen.

Mijn Kamiq in Business Edition-uitvoering zal bij aflevering zijn voorzien van full-LED koplampen met dynamische, bewegende richtingaanwijzers, mistlampen en geïntegreerde bochtenverlichting en full-LED achterlichten, ook met dynamische richtingaanwijzer. De Kamiq is overigens het eerste Skoda-model waarbij dynamische knipperlichten voor én achter mogelijk zijn.

Klik op de foto’s voor vergrotingen…

Voor:

Verlichting Kamiq voorVerlichting Kamiq voorVerlichting Kamiq voorVerlichting Kamiq voorVerlichting Kamiq voor

Achter:

Verlichting Kamiq achterVerlichting Kamiq achterVerlichting Kamiq achterVerlichting Kamiq achterVerlichting Kamiq achter

Vijf sterren

De Škoda Kamiq heeft in september 2019 de maximale veiligheidsscore van vijf sterren gekregen bij de tests door Euro NCAP (European New Car Assessment Programme). De auto behaalde een score van 96% voor inzittende volwassene, 85% voor inzittend kind, 80% voor kwetsbare weggebruikers en 76% voor de diverse veiligheids-assistenten. Opvallend was de maximale score voor de veiligheid van fietsers.

Bekijk de video van de tests: