[lwptoc]
Bediening licht
Dankzij de in alle uitvoeringen aanwezige lichtsensor, hoef je je in de Kamiq geen zorgen te maken over je verlichting; zet deze op Auto(matisch) en de technologie doet de rest. Nooit meer je lampen vergeten aan te doen dus, ook niet in bijvoorbeeld tunnels!
Ook voorhanden is dan de Coming Home / Leaving Home-hulp die er met de AUTO-stand van de verlichting voor zorgt dat je in het donker altijd goed om de auto heen kunt zien! Verlaat je de auto (Coming Home), dan gaan de lampen na enige tijd automatisch weer uit.
De andere schakelstanden (rechts na AUTO) zijn stadslicht en dimlicht. Het uittrekken van de schakelaar zet alleen de mistlampen voor aan (één positie uittrekken) of ook de mistlamp achter (tweede stand uittrekken). De dagrijverlichting blijft altijd aan, ook in stand 0.
Update levering
Vandaag, dinsdag 14 september 2021, weer eens langs de dealer gereden om te informeren naar het moment van levering van mijn Kamiq. Helaas weinig goed nieuws…
Mijn auto is besteld begin juli en heeft op 6 juli een bestelnummer toegewezen gekregen. Er werd enige tijd later als bouwweek afgegeven week 40 (4-10 oktober) met aflevering in week 43 (eind oktober). Dat blijkt nu te optimistisch; in het systeem van de dealer staat op dit moment een opmerking dat er vertraging zal worden oplopen en dat men verwacht (de dealer kon en wilde geen enkele garantie geven) de auto af te leveren in week 46 (15-21 november). Dat zal dan waarschijnlijk echter bij Pon in Leusden zijn. Ik mag dus alleen maar hopen dat ik, na vervoer naar de dealer in Voorschoten en het rijklaar maken van de auto, nog voor december zal kunnen rijden.
Vertragingen op de levering van auto’s geldt op dit moment voor (bijna) alle merken. Eén en ander wordt veroorzaakt door een wereldwijd tekort aan microchips in verband met de Corona-crisis.
Bediening ramen
Iedere Kamiq beschikt standaard over elektrisch bedienbare ramen vóór. Bij de Business-modellen geldt dat ook voor de ramen achter en alle zijn bedienbaar via schakelaars in de bestuurdersdeur. De knop onderaan op de foto hiernaast (klik voor vergroting) schakelt de bediening achter uit.
De bediening beschikt over een comfortsysteem waarbij het kort bedienen van een knopje het desbetreffende raam volledig doet openen danwel sluiten. Ook zijn alle vensters voorzien van een klembeveiliging waarbij het glas direct weer open gaat als er weerstand is; bijvoorbeeld als er een hand naar buiten steekt.
In hetzelfde bedieningspaneel bevindt zich ook een knop met joystick-functie voor het elektrisch verstellen, verwarmen en inklappen van de buitenspiegels.
Rijhulpsystemen
Op het gebied van actieve veiligheid biedt de Kamiq afhankelijk van het uitrustingsniveau diverse assistenten. De belangrijkste zijn:
• Front Assist met Predictive Pedestrian Protection
Een proactief remsysteem waarbij met behulp van de radarsensor in de grille van de Kamiq de afstand tot de voorligger in de gaten wordt gehouden. Tevens wordt een oogje in het zeil gehouden voor overstekende voetgangers en fietsers. Indien nodig wordt in eerste instantie een akoestisch/optisch signaal afgegeven en uiteindelijk grijpt het systeem zelf in door te remmen.
• Adaptive Cruise Control
Een slimme snelheidsregeling die op basis van een radarsensor in de grille tot een snelheid van 210 km/h volledig automatisch een veilige afstand tot voorliggers bewaard. Deze afstand is binnen veiligheidsgrenzen door de bestuurder aan te passen.
• Lane Assist
Dit systeem zorgt er vanaf een snelheid van 65 km/h voor dat je auto binnen de wegbelijning blijft. Indien nodig wordt autonoom bijgestuurd!
• Side Assist
Met behulp van radarsensoren in de achterbumper analyseert dit systeem het gebied achter en naast je auto (de dode hoek) en herkent daar andere weggebruikers tot een afstand van wel 70 m en bepaalt het onderlinge snelheidsverschil. Indien nodig licht een waarschuwingslampje op in de buitenspiegel.
• Rear Traffic Alert
Dit maakt deel uit van Side Assist en ondersteunt veilig achteruit rijden uit een parkeervak met beperkt zicht. Het systeem remt bij direct gevaar zelf af.
• Driver Activity Assistant
Deze vermoeidheidsherkenning houdt het rijgedrag van de bestuurder voortdurend in de gaten en geeft een optisch/akoestisch signaal zodra deze tekenen van vermoeidheid vertoont – zoals onverwachte of afwijkende stuurbeweging – adviseert de Driver Activity Assistant de bestuurder om een pauze te nemen.
Verkopen
Tot en met augustus 2021 zijn er in Nederland in totaal 2.924 Kamiq’s verkocht. In de grafiek hiernaast is dat opgesplitst per maand sinds het beschikbaar komen in september 2019.
Wereldwijd rolde in maart van dit jaar de 250.000e Kamiq van de productieband in Mladá Boleslav, Tsjechië. Dat was tevens de twee miljoenste Sport Utility Vehicle (SUV) van Škoda.
Klik op de grafiek voor een vergroting…
Climatronic
De Kamiq is vanaf de Sport Business-uitvoering voorzien van een elektronische airconditioning met twee zones, de zogenoemde Climatronic. Hiermee kun je via het bedienings-element in de middenconsole de temperatuur apart instellen voor de voorste twee zitposities. Ook is daar voorzien in een knop voor maximale blaaskracht op de voorruit, de achterruit-verwarming en de optionele stoelverwarming voor. Na een druk op de Menu-knop worden alle andere instelmogelijkheden zichtbaar op het scherm van het infotainmentsysteem.
De luchtstroom uit diverse ventilatie-uitlaten in de auto kan worden gericht via een hendeltje, maar de sterkte is niet voor ieder rooster apart te regelen. Iedere uitlaat is wel af te sluiten door deze, afhankelijk van de plaats in de auto, helemaal naar links of rechts door te drukken.
Luxe kenteken
Mijn Kamiq zal straks zijn voorzien van een luxe kenteken. Deze heeft ‘dikke’ letters en cijfers die echt loskomen van de plaat. Op de foto (klik voor vergroting) mijn huidige Seat Ateca als voorbeeld.
Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind dit toch een stuk fraaier dan de standaard…
En jij? Geef op het Škoda-forum aan waar jij mee rondrijdt!