In Nederland kan het vriezen, maar -20 graden Celsius is andere koek. Maar mocht Koning Winter net zo keihard toeslaan als in februari 2012, dan weet je dat jouw ŠKODA KAMIQ zichzelf kan ontdooien.
Een waarschuwing vooraf: dit is géén ‘lifehack’ voor mensen die te lui zijn om zelf de ruiten van hun auto schoon te krabben. Ja, we laten zien dat een ŠKODA met draaiende motor zichzelf kan ontdooien, maar dat móéten we nu eenmaal testen. Het is een van de vele keuringseisen waaraan nieuwe auto’s dienen te voldoen: ijsvrije ruiten binnen 40 minuten. Wij denken dat het sneller kan.
In Nederland heb je meestal genoeg aan een paar warme handschoenen en de ijskrabber die in de tankklep van veel ŠKODA’s zit om de ruiten ijsvrij te maken. Rijden met bevroren ruiten is gevaarlijk en je riskeert een hoge boete. Over bekeuringen gesproken: het is in ons land niet verboden om de motor langdurig stationair te laten draaien tijdens het ruiten krabben. Maar het is wel slecht voor het milieu en het wordt afgeraden.
Voorruit en zijruiten ontdooid in 32 minuten
De test is uitgevoerd in onze klimaatkamer. De ŠKODA KAMIQ wordt naar binnen gereden, afgekoeld tot -20 graden Celsius en dan besproeid met water. Zo ontstaat op alle ruiten een harde ijslaag. Met een draaiende motor die eerst moet opwarmen, en zowel de temperatuur als de ventilatie op ‘hoog’, duurt het 32 minuten om de voorruit én de zijruiten ijsvrij te maken. Dat is 8 minuten sneller dan de voorgeschreven ontdooitijd van 40 minuten.
De oplettende kijker ziet dat we de verwarming van de KAMIQ handmatig op ‘hoog’ zetten. Zowel de temperatuur als de aanjager. Dat werkt altijd. Een andere manier is de MAX-ontdooistand in te schakelen. Dan bepaalt de klimaatregeling zelf de temperatuur en de hoeveelheid lucht die naar de voorruit wordt geblazen.